Když má člověk doletět zvoleným a zaplaceným spojem v daném termínu na dané místo a nestane se tak, neplatí, že mu zbydou jenom oči pro pláč. Alespoň tedy v Evropské unii a některých dalších zemích, respektive u leteckých společností, jež jsou na tomto území činné nebo z něj odlétají.
Protože takovému člověku automaticky náleží kompenzace za zrušený let. Ovšem žijeme právě v současné Evropě a je tudíž typické, že ne s každým zákonem a předpisem je to zase až tak jednoduché. Vždycky se musí vymyslet i něco, čím se to aspoň trochu zašmodrchá.
A proto platí, že má člověk nárok na finanční kompenzaci tehdy, když dosáhne zpoždění na letu do stanovené vzdálenosti aspoň stanovené minimální délky. A podle toho, čeho je v tomto případě dosaženo, se toto pohybuje mezi 125 až 600 eury. A stejně se to bere i v případě, kdy je člověku let změněn méně než čtrnáct dní před plánovaným datem odletu a on se kvůli tomu dostane náhradním spojem do místa určení později, než měl, respektive když mu není ve stanovené lhůtě nabídnuta adekvátní alternativa ke zrušenému letu.
Ovšem předpisy tu myslí i na ‚hodné‘ aerolinie a umožňují jim platit pouze poloviční kompenzaci v případě, že cestující využije jimi navržený náhradní spoj, který splní předepsané limity.
Nebo je možné nechat si vrátit peníze za nevyužité části letu a nechat se dopravit zpět do výchozí destinace.
Aby se dotyčnému člověku dostalo zmíněné kompenzace, musí jeho let spadat pod regulaci 261/2004, tj. musí jít o let v rámci Evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island) nebo o let s odletem z tohoto území, případně o aerolinie některé z těchto zemí. V ostatních případech se totiž kompenzace řídí zákony té které cizí země, respektive přepravními podmínkami, jež se mohou i diametrálně lišit.
A jsou tu i další nuance. A proto byste se asi měli v podobných případech obracet na právníky, kteří se touto tématikou zabývají. Třeba i jenom proto, že vám tito naúčtují platbu za své služby jenom v případě, že vám nějaké odškodné skutečně vymohou. Takže nemůžete prodělat.